وبگاه تخصصی معماری ایران و جهان وبگاه تخصصی معماری ایران و جهان .

وبگاه تخصصی معماری ایران و جهان

بیوگرافی چارلز جنکس؛ مورخ معماری پرآوازه ( بخش اول)

در کنار دستاورد های بسیارش، جنکس یکی از بنیان گذاران مرکز درمانی سرطان مگی در سال 1995 نیز بود. به منظور گرامیداشت میراث همسر مرحومش، مگی کسویک جنکس، که معتقد بود فضاهای طراحی شده ی مناسب، به روند درمان بیماری های علاج ناپذیر کمک شایانی می نماید، این موسسه از معماران بزرگ درخواست میکند تا فضاهای استراحتی آرامش بخشی برای بیماران سرطانی و همچنین دوستان و خانواده ی آن ها طراحی کنند.

نام معمارانی چون نورمن فاستر، آماندا لوت و فرانک گری، در لیست درخشان افرادی که در سراسر بریتانیا و اکنون در تمامی قاره ی اروپا برای مرکز درمانی مگی طراحی نموده اند، قرار دارد. جنکس به همراه زاها حدید و اسنوهتا نیز پروژه هایی برای پیشبرد طراحی مراکز درمانی در سراسر جهان اجرا نمود.

خانه ی جنکس در هولند پارک لندن، توسط موسسه ی باستانی انگلستان، در سال 2018 تحت عنوان خانه ی تراز اول درجه بندی شد. او این خانه را به همراه همسر مرحوم و معماران پست مدرنی نظیر تری فرل و مایکل گریوز طراحی نمود.

برنامه هایی جهت تبدیل این خانه به یک موزه ی آرشیوی به نام خانه ی کیهانی، و گشودن در های آن به روی عموم تنها با تعیین قرار ملاقات قبلی در شرف اجرا میباشد.

خانه ی جنکس در اسکاتلند، که به نام خانه ی پرتراک شناخته میشود، هم اکنون خانه ای برای باغ تعمق کیهانی میباشد. جنکس با بهره گیری از علاقه ی پایدار خود به کیهان شناسی، علم و طبیعت، باغ تندیسی به مساحت 12000 متر مربع بر اساس ریاضیات سیاهچاله ها و کوارک ها به وجود آورد.

تراس فراکتال، باغ DNA و پل ستاره ی دنباله دار، مجسمه هایی از اشکال زمینی، نرده ها و گذرگاه هایی بوده که سالی یک بار به جهت تامین وجوه لازم برای مرکز مگی، به روی بازدیدکنندگان گشوده میشوند.

جنکس در یادداشتی برای بیان نیت خود مینویسد: "برای دیدن جهان در دانه ای از شن، دیدگاه شاعرانه ی ویلیام بلیک، نیاز به یافتن رابطه ای میان بزرگ و کوچک، علم و روحانیت، و عالم وجود و طبیعت داریم."

او ادامه میدهد: "این قرارگیری کیهانی، روایت من برای امر محتوا گرایانه، نوشتار و طراحی را تامین میکند."

"من استعاره هایی را دنبال میکنم که زمینه ی رشد طبیعت و قوانین طبیعت را فراهم می نمایند، موازی هایی که ریشه های ما را به محکمی یک گیاه به کیهان شناسی متصل میسازند، حتی هنگامی که ذهن ما، خانه ی خویش را ترک میکند."


برچسب: بیوگرافی چارلز جنکس،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۴۷:۳۷ توسط:Fergus موضوع: معماری نظرات (0)