وبگاه تخصصی معماری ایران و جهان وبگاه تخصصی معماری ایران و جهان .

وبگاه تخصصی معماری ایران و جهان

درختان مناسب در طراحی باغ و فضای سبز

درختان و درختچه های مناسب در محوطه سازی سبز و طراحی باغ و فضای سبز آنچه حرف اول را می زند آشنایی طراح با گیاهان متنوع و خصوصیات گیاهان مختلف برای منظورهای خاص می باشد . در اینجا به تعدادی از گیاهانی که برای طراحی مناسب می باشند اشاره شده است . اطلاعات بر اساس جزوات درسی و جزوات کنکور کارشناسی ارشد طراحی محیط  همچنین از جزوه های اموزشی سازمان پارکها و فضای سبز جمع اوری شده است.

-درختان سایه انداز و پوشاننده: عرعر- بیدمجنون- چنار-داغداغان-پائولونیا-شاه بلوط هندی-توت امریکایی- درخت لاله-ابریشم-افراسیاه-نارون

-درختان سریع الرشد: سرو نقره ای-عرعر-دم موشی- زیتون تلخ-چنار-سدروس-افرا سیاه-اقاقیا-پائولونیا-توت امریکایی-لاله-ابریشم-

    درختان مقاوم به گرد خاک: عرعر- زالزالک-ژنکیو-چنار-لیلکی امریکایی-ماگنولیا-بیدمجنون-اقاقیا-داغداغان


برچسب: انواع درختان، خصوصیات گیاهان، درختان مناسب در طراحی باغ و فضای سبز، طراحی باغ، محوطه سازی،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ دی ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۱۳:۱۱ توسط:Fergus موضوع: معماری نظرات (0)

بیوگرافی چارلز جنکس؛ مورخ معماری پرآوازه ( بخش دوم)

جنکس، متولد 21 ژوئن سال 1939 در بالتیمور، مریلند، پیش از تحصیل در رشته ی معماری در مدرسه ی عالی طراحی هاروارد، مدرک خود در رشته ی ادبیات انگلیسی را از دانشگاه هاروارد دریافت نمود.

پس از فارغ التحصیلی در سال 1965، او به انگلستان نقل مکان کرد، و در دانشگاه لندن به مقام دکتری مورخ معماری نائل شد. در دوره های تحصیلی خود، او زیر نظر منتقدان معماری مدرن همچون زیگفرید گیدیئون و رینر بنهام آموزش دید.

پایان نامه ی دکتری جنکس، به کتابی چاپ شده توسط او در سال 1972 به نام جنبش های مدرن در معماری بدل گشت. او سپس در پی نوشتن زبان معماری پست مدرن، ناپایداری و تغییر پذیری سبک های معماری پس از مدرنسیم را دسته بندی کرده و مورد بررسی قرار داد.


برچسب: بیوگرافی چارلز جنکس،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۴۸:۱۲ توسط:Fergus موضوع: معماری نظرات (0)

بیوگرافی چارلز جنکس؛ مورخ معماری پرآوازه ( بخش اول)

چارلز جنکس، مورخ معماری پرآوازه، معمار منظر و مدیر مرکز درمانی سرطان مگی، به گزارش مجله ریبا در توییتر و با تایید خیریه ی مرکز درمانی مگی، در سن 80 سالگی به تاریخ 13 اکتبر 2019 در خانه اش در لندن دار فانی را وداع گفت.

از جنکس بعنوان متفکر پیشتاز پست‌مدرنسیم در معماری یاد میشود و نوشته های او در رابطه با تئوری های معماری پست مدرن، از شهرت بسیاری برخوردار است. او این مباحث را در کتاب هایش از جمله "زبان معماری پست مدرن" (1977)، "ساختمان نمادین" (2005) و "مدرنسیم انتقادی – پست مدرنیسم به کدام جهت میرود؟" (2007) مورد بررسی قرار داده است.


برچسب: بیوگرافی چارلز جنکس،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۴۷:۳۷ توسط:Fergus موضوع: معماری نظرات (0)

آشنایی با 5 نماینده فروش برتر داکت اسپلیت گرین سایت تاسیسات دات کام + مزایا و معایب خرید اینترنتی آن

معرفی داکت اسپلیت گرین اینورتر

داکت اسپلیت گرین که در سالهای اخیر بسیار محبوب شده است، مورد توجه سازندگان مجتمع‌های مختلف اداری و ساختمانی در جهان قرار گرفته است. از نظر مصرف انرژی و اقتصادی، این نوع سیستم تهویه در مقایسه با انواع دیگر یک سیستم بسیار قدرتمند و مقرون به صرفه است.


برچسب: داکت اسپلیت گرین، خرید داکت اسپلیت گرین، قیمت داکت اسپلیت گرین، کاتالوگ داکت اسپلیت گرین، نمایندگی داکت اسپلیت گرین، لیست قیمت داکت اسپلیت گرین، مشخصات فنی داکت اسپلیت گرین، فروش داکت اسپلیت گرین،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۴۰:۱۹ توسط:Fergus موضوع: معماری نظرات (0)

از چه موادی در اجرای سقف شیروانی استفاده می‌شود؟

اجرای سقف شیروانی در بخش شمالی کشور به دلیل بارش زیاد در این مناطق بسیار پرطرفدار است و آب روی شیب‌های سقف شیب دار به سرعت از پشت بام ساختمان خارج می‌شود و از آسیب دیدن سقف جلوگیری می‌کند. سقف‌های شیب دار معمولاً برای سقف‌های پرده، غرفه‌ها، ویلاها و درهای خانه استفاده می‌شود.

اجرای سقف شیروانی وپوشش های سقف‌های شیب دار معمولاً مشخصات مشابهی دارند و بسته به نوع سقف شیب دار استفاده می‌شوند. سقف فلزی یک سقف شیروانی از مقاومت خوبی در برابر هر شرایط جوی برخوردار است. علاوه بر این، سقف فلزی سبک وزن و نصب آن آسان است، بنابراین یک سقف شیروانی یک انتخاب خوب و اقتصادی برای مناطق شمالی کشور است. با توجه به اهمیت اجرای سقف شیروانی، در ادامه مطلب از مزایا و معایب این نوع سقف خواهیم گفت.


برچسب: سقف شیبدار مدرن، اصول زیبایی شناسی در صنعت سقف ساختمان، نمونه هایی از سقف شیبدار با شیب متفاوت، اجرای سقف شیروانی فلزی، فیلم اجرای سقف شیروانی، معایب سقف شیروانی، مدل‌های سقف شیروانی ساده، ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ تیر ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۴۸:۵۰ توسط:Fergus موضوع: معماری نظرات (0)

کاربرد سختی گیر مغناطیسی بوش در منازل

منازل در گذشته از سیستم گرمایشی بخاری و یا شوفاژ استفاده می کردند با کوچکتر شدن خانه ها و افزایش شهرنشینی شوفاژ دیگر در خانه ها جایگاهی نداشت بخاری ها نیز علاوه بر این که خطرات سوختگی و مسمومیت های ناشی از مونوکسید کربن را داشتند مصرف انرژی آنها نیز بالا کی سیستم مناسبی برای جایگزینی این سیستم های گرمایشی است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۲۵:۳۲ توسط:Fergus موضوع: معماری نظرات (0)

برج هرست، اثر معماری پایدار نورمن فاستر

 

معماری: فاستر و همکارن

سال: ۲۰۰۰ – ۲۰۰۶

سبک: پایدار

موقعیت: نیویورک، آمریکا

برج هرست اولین ساختمان اداری بلند مرتبه ی “سبز” در نیویورک؛ مهارت و هوشی یک گروه معماری بزرگ را یادآوری می کند، فاستر و همکارانش در این پروژه به سمت طراحی ضد کلیشه ای و نوآورانه حرکت کرده اند و ساختمانی خلق کرده اند که تکنیک ها و تکنولوژی های بکر گرفته شده در آن، تحسین برانگیز است. در این بخش و در ادامه قصد داریم نگاهی به برخی از ویژگی های این برج شاخص در منطقه منهتن نیویورک بیاندازیم.


برچسب: برج هرست،معماری پایدار،نورمن فاستر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۰۹:۱۴ توسط:Fergus موضوع: معماری نظرات (0)

طراحی مسجد اسلامی مصر با گنبد تک پوسته لانه زنبوری (بخش 2)

همانطور که در بخش قبلی گفتیم، مسجد “Basuna” واقع در مصر توسط گروه معماری Dar Arafa طراحی و به اجرا رسیده است. مسجد مصر بنایی ساختار شکن نسبت به بافت کهنه منطقه Sohag محسوب می شود. که جلوه تازه بودن آن نسبت به بافت قدیمی این منطقه خود نمایی می کند. این مسجد در منطقه ایی خاکی و پر سر و صدا قرار گرفته و به یک گورستان و ساختمان های مسکونی اشرافیت دارد. که همگی تحت تاثیر رفت و آمد احشام در خیابان ها هستند.

مشخصات کلی این پروژه عبارتند از:

    معمار : گروه معماری  Dar Arafa

    مکان پروژه : مصر

    معمار اصلی :   Waleed Arafa

    مساحت پروژه : 4843.76 فوت مربع

    سال ساخت : 2019


برچسب: طراحی مسجد، طراحی مسجد مدرن، معماری مسجد، مسجد باسونا، Basuna،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۰۷:۳۰:۰۶ توسط:Fergus موضوع: معماری نظرات (0)

طراحی مسجد اسلامی مصر با گنبد تک پوسته لانه زنبوری (بخش 1)

 

مسجد باسونا پروژه ای ساختارشکن نسبت به بافت کهنه منطقه سوهاگ به شمار می رود که جلوه نوی آن نسبت به بافت کهن این بخش از مصر خودنمایی می کند. مسجد باسونا در منطقه ای پر سر و صدا و گرد و خاکی، مشرف به یک گورستان وساختمان های مسکونی می باشد که همگی تحت تاثیر رفت و آمد احشام در خیابان ها قرار دارند. جاده های خالی، بازارهای موقت هفتگی و سیرکولاسیون شهری قدیمی، از موارد تاثیرگذاری می باشند که بر روی پروژه مسجد تاثیرگذار خواهند بود. یکی از مهم ترین تاثیر عوامل فوق، تعبیه ورودی اصلی به بخش عبادتگاه مسجد بود.


برچسب: طراحی مسجد، طراحی مسجد مدرن، معماری مسجد، مسجد باسونا، Basuna،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۰۷:۲۸:۲۴ توسط:Fergus موضوع: معماری نظرات (0)

بررسی معانی رنگ در معماری سنتی

 

سفید (نور)

رنگ سفید معنای عالم روح و فرشتگان را دارد. در سفر پیغمبر(ص) به معراج، وی بعد از گذر از عرش مجید، همه فرشتگان و اسب رفرف که وی را به ملاقات خدا برد را سفید توصیف می نماید. به همین خاطر در مساجد، آیات با رنگ سفید در زمینه لاجوردی نوشته می شود.

رنگ گندمگون آجر

اگر گچ سفید و سفیدکاری نماد روح باشد، رنگ گندمگون آجر (کرم قهوه ای) می تواند نماد جسم باشد و ایوانهای فیروزه ای و سفید وسط نمای ساختمان نماد حرکت از جسم به روح.

لاجوردی

رنگ آسمان شب. مومن سحرخیز این رنگ را دوست دارد و با آن آرامش می یابد. در حقیقت این رنگ انسان مومن عارف را به یاد نماز شب می اندازد. البته از نظر روان شناسیِ رنگ نیز این رنگ آرامش بخش است.


برچسب: معانی رنگ در معماری سنتی، رنگ در معماری، معماری سنتی، نور و رنگ در معماری، تاثیر رنگ در معماری سنتی، رنگ فیروزه ای در معماری اسلامی،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۰۷:۱۳:۲۴ توسط:Fergus موضوع: معماری نظرات (0)