وبگاه تخصصی معماری ایران و جهان وبگاه تخصصی معماری ایران و جهان .

وبگاه تخصصی معماری ایران و جهان

مروری بر سبک معماری نئوکلاسیک (پارت 2)

معماران مهم سبک نئوکلاسیک

لئون کریر،معمار اهل لوگزامبورگ از دیگر معماران مهم این  سبک است. به گفته او نئوکلاسیک گزینه ای در مقابل مدرنیسم نیست، بلکه در تضاد با مدرنیسم و در مقابل جامعه مصرف گرایی است که آن را حمایت می کند. او روش ها و مصالحی که نماد مدرنیسم است ماننداستاندارد کردن، پیش ساختگی، فولاد بتن و شیشه را به عنوان نشانه های تصنعی از یک حکم جزمی فراگیر می داند که هنوز سعی می کنند انحصاری باشد و هر آنچه را که مطابق آن نیست حذف کنند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۰۳:۵۸ توسط:Fergus موضوع: سبک های معماری نظرات (0)

مروری بر سبک معماری نئوکلاسیک (پارت 1)

فلسفه و تمدن کلایک یونان و روم باستان، شالوده فکری و اجتماعی تمدن مغرب زمین را تشکیل می دهد و طی 2500 سال گذشته، همواره فلسفه کلاسیک در بینش ذهنی و کالبد فیزیکی تمدن غرب مشهود بوده است. معماری غرب نیز از این امر مستثنا نبوده و معماری کلاسیک پیوسته در کلیه دوران های تارخی مغرب زمین مطرح بوده است.

در سرزمین غرب، معماری یونان و روم باستان به عنوان معماری کلاسیک نامیده می شود. در طی قرون وسطی، معماری رومانسک (رومی وار) و پس از آن معماری رنسانس و باروک، با الهام از معماری کلاسیک عصر باستان طراحی می شدند. در طی قزون 18 و 19 میلادی، معماری نئوکلاسیک (کلاسیک جدید) مهم ترین سبک معماری در غرب بوده است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۱۷:۰۱ توسط:Fergus موضوع: سبک های معماری نظرات (0)

بیوگرافی چارلز جنکس؛ مورخ معماری پرآوازه ( بخش سوم)

آثار چارلز جنکس

چارلز جنکس به عنوان یکی از بزرگترین نظریه‌پردازان حوزه معماری، آثار بسیاری از خود بر جای گذاشته است که عمدتا کتاب‌هایی در رابطه با نظریات نوین وی هستند. چارلز جنکس من جمله معدود معمارانی به شمار می‌رود که علیرغم مطرح کردن تئوری‌های متعدد، آثار معماری چندان زیادی از خود برجای نگذاشته است و بیشتر وقت خود را به مطالعه و تحلیل آثار سایر معماران نامدار می‌گذراند. همین امر سبب شد که این معمار بتواند با فراغ خاطر و بی‌طرفی، نظریه‌پردازی و نگارش کتاب‌هایی بپردازند  که اهم آنها به شرح زیرند:

-جنبش مدرن در معماری  (Modern Movement in Architecture)

-معماری پرش کیهانی  (The Architecture of The Jumping Universe)

-کتاب ۵ معمار بزرگ نیویورک  (The New York Five)

-زبان معماری پست مدرن  (The Language of Post Modern Architecture)

-مدرن متاخر  (Late Modern)

-پست مدرنیسم چیست؟ What is Post Modernism))


برچسب: بیوگرافی چارلز جنکس،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۴۹:۲۱ توسط:Fergus موضوع: سبک های معماری نظرات (0)

رابرت ونتوری و رویکرد نمادگرایی تاریخی در معماری پسامدرن

رابرت ونتوری از اولین معمارانی بود که الگوهای تزئینی و ترکیب نمادهای تاریخی را به طرز شجاعانه ایی در طرح هایش به کار برد. بیشترین تلاش او بر تاکید و تمرکز بر دو حوزه "سلیقه" و"نمادگرایی" در معماری بود. او در کتاب خود تلاش داشت اصول اخلاقی کارکردگرایانه ایی را که برای زمان طولانی بر اندیشه معماری سایه افکنده بود تعدیل کند و در نمونه های زیادی از بیان و آثار خود اشاره می کند که طراحی معماری با معنای تعمدی به کارکردگرایی صِرف غالب خواهد شد و از این طریق با تلاشی آگاهانه حضور دیگر ارزش ها را یادآور می شود.


برچسب: رابرت ونتوری، معماری پسامدرن، نمادگرایی تاریخی، ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۳۶:۱۵ توسط:Fergus موضوع: سبک های معماری نظرات (0)

معماری ساختمان خلاقانه با عنوان خانه کشویی در ژاپن

این خانه مسکونی، در سال ۲۰۰۳ در شهرک مجیرو در توکیو ژاپن توسط مهندسین مشاور تندو طراحی واجرا گردید و جایزه طراحی برتر کشور ژاپن را در سال ۲۰۰۴ به دست آورده است.

در این خانه شخصی راه حل جالبی برای استفاده هوشمندانه از فضا پیشنهاد شده است که نشان دهنده برخوردی خلاقانه در بهینه سازی استفاده از فضا و انعطاف پذیری هر چه بیشتر آن است. همانگونه که از نام خانه پیداست بخش عمده ای از آن با تکیه بر وسایل کشویی که در دیوارها جاسازی شده طراحی گردیده است. کانسپت اصلی طراحی این خانه جاسازی فشرده تمام مبلمان مورد نیاز یک خانواده مانند تختخواب، کمد، میز، صندلی و وسایل فضاهای خدماتی آنها متشکل ازآشپزخانه سرویس بهداشتی و انبارهای دیواری است که در یک سمت خانه و به صورت نواری قرار گرفته اند و دیگر فضاهای خانه به طور باز و آزاد در نظر گرفته شده اند.


برچسب: خانه کشویی در ژاپن،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۳۵:۳۵ توسط:Fergus موضوع: سبک های معماری نظرات (0)

خصوصیات معماری و دکوراسیون داخلی به سبک مراکشی

مراکش در شمال غربی آفریقا واقع شده و یکی از سه کشوری است که دارای ساحل طولانی با اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه است. مراکش اغلب مهد عاشقانه و فانتزی بود. عرب ها، بربرها و مهاجران زیادی از بیابان های اروپا و آفریقای جنوبی در اینجا زندگی می کنند. معماری داخلی ساخته شده در مراکش ، نشانگر تنوع غنی تاریخی و فرهنگی منطقه است که با حکاکی های پیچیده، قوس ها و پارچه های رنگارنگ مشخص می شود. جای تعجب نیست که دکوراسیون به سبک مراکش به یکی از محبوب ترین سبک های طراحی داخلی در سراسر جهان تبدیل شده است. در اینجا ویژگی های اصلی سبک مراکش آورده شده است.


برچسب: سبک دکوراسیون مراکشی، سبک معماری مراکش، سبک مراکشی در طراحی دکوراسیون داخلی، سبک دکوراسیون داخلی ایرانی، سبک شناسی در دکوراسیون داخلی، نمای ساختمان مراکشی، سبک شیکر در دکوراسیون داخلی، اصول اولیه معماری داخلی،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ تیر ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۵۵:۰۸ توسط:Fergus موضوع: سبک های معماری نظرات (0)

بررسی مسجد فهرج، کهن ترین مسجد ایران

 

قدمت کهن ترین مسجد ایران به پیش از اسلام برمی گردد.

کهن ترین مسجد تاریخی ایران، در روستای فهرج واقع است و قدمتی ۱۴۰۰ ساله دارد. برخی از مورخان مسجد تاریخانه را قدیمی ترین مسجد ایران می دانند، اما برخی مسجد جامع فهرج را کهن ترین مسجد تاریخی ایران معرفی می کنند. مسجد فهرج، هم اکنون زنده و پویاست، از مناره مسجد بانگ خوش اذان شنیده می شود و نماز جماعت در آن برگزار می گردد.

فهرج روستایی ست با آب و هوای گرم و خشک کویری که در فاصله ۲۵ کیلومتری از یزد، مسیر جاده یزد کرمان در دل کویر آرام گرفته است. یزد از شهرهای مذهبی ایران به شمار می رود. هزاران سال پیش، هنگامی که کوچ نشینان در مسیر بلخ به پارس از شهر تاریخی یزد عبور کردند، نام یزدان را بر شهر نهادند. یزدان به معنای عبادت، نامی برازنده و مناسب این شهر بود. مسجد فهرج نیز بخشی از یزد (عبادتگاه باستانی یزد) می باشد.


برچسب: روستای فهرج، عبادتگاه باستانی یزد، فهرج، قدمت مسجد فهرج، کهن ترین مسجد ایران، محراب مسجد فهرج، مسجد تاریخی فهرج، مسجد جامع فهرج، مسجد فهرج یزد، معماری مسجد تاریخی فهرج، نخستین مسجد ایرانی، نمونه مسجد ایرانی،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۲۸:۴۰ توسط:Fergus موضوع: سبک های معماری نظرات (0)

بررسی سبک معماری ایلامی

این سبک از معماری متعلق به معماری پیش از اسلام ایران می باشد، تاریخ ایلام و ایران از آغاز به هم گره خورده چرا که ایران زادگاه اصلی ایلامیان بوده است. در این راه متاسفاه از معماری ایلامی اطلاع زیادی در دست نبوده و تنها می توان به نقش مهرهایی که مربوط به دوره اولیه ایلام بوده و یک نقش برجسته مربوط به نینوا که در دوران آشوری بنا شده اشاره کرد.

بناهای شاخص در معماری ایلامی

محوطه قدیمی زاغه در دشت قزوین، تپه سیلک کاشان، معبد چغازنبیل مربوط به دوران  ایلامیان، تپه هگمتانه و نوشیجان تپه در استان همدان از نمونه‌های  معماری ایلامی هستند. نمونه دیگر این دوران، معماری مادی استودان‌ها است که برخی از آنها را در دکان داوود در نزدیکی سرپل ذهاب، در فخریک کردستان و… میتوان مشاهده کرد.


برچسب: خط ایلامی باستان، تمدن ایلام کلاس چهارم، تاریخ تمدن ایلام باستان، پایتخت ایلامیان کدام شهر بود، ایلامی ها چه کسانی بودند، نژاد ایلامیان، پادشاهان ایلامی،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۰۷:۲۶:۳۰ توسط:Fergus موضوع: سبک های معماری نظرات (0)

معرفی سبک معماری حبابی

در بیان معماری «حباب، معماری هواست: سازه بادی که با عضو نازکی پوشیده شده و در حفره های ساختمان جای گرفته و سراسر سازه از بالا تا پایین را پوشانده است؛ حباب ها فضای نرمی را در داخل و سازه ی سختی را در خارج به وجود آورده اند که سبب شده فضای موجود و فضای جدید با یکدیگر ترکیب شوند.». ایده ی حباب ها الهام بخش کاربرد خلاقانه ی مصالح بوده تا محیطهای معماری حبابی که تا به حال از لحاظ سازه ای طراحی نشده و یا فاقد کیفیت تجربی هستند.

تاریخچه معماری حبابی

در سال ۱۸۸۷ – نه سال قبل از ساخت نخستین سازه المپیک در آتن توسط فیزیکدان لرد کلوین- چیزی که کلوین از خود پرسید این بود که اقتصادی ترین روش برای تقسیم کردن فضا به سلولهای مساوی چیست تا کمترین سطح در بین آن ها ایجاد شود. کلوین چنین راه حلی را ارایه کرد که سلول ها بایستی همانند حبابهای صابون دارای اشکال چهارده ضلعی باشند.


برچسب: معماری حبابی، موزه هیرشورن، مکعب آبی، نیکولاش گریمشاو،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۰۷:۲۵:۰۲ توسط:Fergus موضوع: سبک های معماری نظرات (0)

آشنایی با سبک معماری دیکانستراکشن

سبک معماری دیکانستراکشن سبکی از معماری است که توسط ژاک دریدا فیلسوف معاصر فرانسوی بنیان گذاری شد، او یکی از فلاسفه مکتب پساساختارگرایی است.

دیکانستراکشن در فارسی به معنای ساختارزدایی، شالوده شکنی، بنیان فکنی، ساختار شکنی و بنیان فکنی ترجمه شده است. چون عده ای از ساختارگرایان با عقاید ساختارگرایانه به مخالفت برخاستند و به مکتب دیکانستراکشن متمایل گردیدند، به این مکتب  پساساختارگرایی نیز گفته می شود.

ساختارگرایان معتقدند با استفاده از استدلال استقرایی و بررسی نظم پدیده های مشابه و تکراری می توان روابط پدیده ها را کشف کرد و چون همه اعمال انسان از ضمیر ناخودآگاه او شکل می گیرد، این تکرار و نظم در پدیده های انسانی وجود دارد، در حالی که دیکانستراکشن ها معتقدند هر پدیده و هر متنی، ماهیت مستقل خود را دارد و هیچ دو فرد یا پدیده مشابه و تکراری وجود ندارد.


برچسب: سبک دیکانستراکشن، معماری دیکانستراکشن، سبک معماری دیکانستراکشن،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۰۷:۱۱:۴۴ توسط:Fergus موضوع: سبک های معماری نظرات (0)